Redshift Cosmológico en un Modelo Bianchi I Axisimétrico: Análisis Cualitativo

López, Ericson 1; Llerena, Mario1 1;

1Escuela Politécnica Nacional, Unidad de Gravitación y Cosmología, Observatorio Astronómico de Quito

Resumen: Dado que la evidencia de las anomalías de la Radiación Cósmica de Fondo sugiere que el Universo es ligeramente anisótropo, el planteamiento de un Modelo Cosmológico alternativo al modelo que cumple el Principio Cosmológico es necesario. Los modelos Bianchi anisótropos se han estudiado puesto que serían necesarios para entender las etapas iniciales del Universo. En este trabajo analizamos cualitativamente el comportamiento del redshift cosmológico en un modelo Bianchi tipo I tras un cambio de coordenadas en tres casos: el vacío con Λ≠0, época de dominio de polvo y época de dominio de radiación.

Palabras clave: Cosmología, Anisotropía, Redshift Cosmológico, Bianchi I.

Cosmological Redshift in a Bianchi I Axisymmetric Model: A Qualitative Analysis

Abstract: Cosmic Microwave Background anomalies suggest that the Universe is slightly anisotropic, so a Cosmological Model that does not satisfy the Cosmological Principle is necessary. Anisotropic Bianchi models have been studied given that they would be necessary to understand the early stages of the Universe. In this paper, we analyze qualitatively the behavior of the cosmological redshift in a Bianchi type I model after a coordinate transformation in three cases: vacuum with no vanishing cosmological constant Λ≠0, universe dominated by dust and universe dominated by radiationN.

Key words: Cosmology, Anisotropy, Cosmological Redshift, Bianchi I.

REFERENCIAS

• Akarsu, O., & Kilinc, C. (2010). LRS Bianchi type I models with anisotropic dark energy and constant deceleration parameter. Gen.Rel.Grav. 42, 119-140.
  • Barrow, J., & Shaw D. (2011). The value of the cosmological constant. General Relativity and Gravitation. 43. 2555-2560.
  • Charles, K. (1968). Bianchi Type I Cosmological Models (Tesis doctoral). California Institute of Technology, Pasadena, California, EE.UU.
  • Chawla, Ch., Mishra, R.K., & Pradhan, A. (2013). Anisotropic Bianchi-I cosmological model in string cosmology with variable deceleration parameter. Rom. Journ. Phys. 58. 1000-1013.
  • Kandalkar, S.P., Khade, P.P., & Gawande, S.P. (2009). Homogeneous Bianchi type I Cosmological Model filled with viscous fluid with a varying Λ. Rom. Journ. Phys. 54. 195-205.
  • Hogg, D. (1999). Distance measures in cosmology. Obtenido de: arXiv:astro-ph/9905116 (Julio, 2016)
  • López E., Llerena M., & Aldás F. (2016). Cinemática de un Fluido Ideal en un Universo Anisótropo Axisimétrico Espacialmente Plano. Revista Politécnica. 37. 102-107
  • Menezes, R.S., Pigozzo, C., & Carneiro, S. (2013). Distance-Redshift relations in an anisotropic cosmological model. JCAP. 1303. 033.
  • Pradhan, A., Saha, B., & Rikhvitsky, V. (2015). Bianchi type-I transit cosmological models with time dependent gravitational and cosmological constants-reexamined. Indian Journal of Physics. 89. 503-513
  • Russell, E., Battan, C., & Pashaev, O. (2014). Bianchi I Model: An alternative way to model the present day Universe. MNRAS. 442 (3). 2331-2341.
  • Saha, B. (2005). Anisotropic cosmological models with perfect fluid and dark energy. Chin. J. Phys. 43. 1035-1043